Robin nagyon sokat fejlődött, a luxemburgija sokkal jobb lett, összeszedettebben beszél, viszonylag lehet követni a gondolatmenetét. Azért még mindig van, hogy belekezd egy mondatba, újba kezd, majd visszakanyarodik, szóval továbbra is gyorsabban jár az agya mint ahogy ki tudja mondani a dolgokat. Mindent tud, ahhoz, hogy elsőbe menjen, de mint még néhány gyerek, időnként gond van a figyelmével. Ha már többen befejezték a feladatot, és ő még nem, akkor könnyen elkalandozik, és van, hogy nagyon sok idejébe telik, mire befejez valamit. De ha akar, akkor figyel és ügyesen megcsinálja, amit kell.
Már azt is tudjuk, hogy ki lesz a tanárja: egy tanítóbácsi, Maxim ismeri, mert az a vele párhuzamos osztályt ő vitte és úszni együtt járt a két osztály. Jókat hallottam róla, majd meglátjuk, hogy bír a figyelmüket elvesztő, időnként elkalandozó gyerekekkel 😅
Az ember alapból aggódik, ha a gyereke iskolába megy, itt meg azért a németül tanulni "írni-olvasni-számolni-ügy" megnehezíti a kezdést, Robint elvittem egy francia-magyar szakemberhez, aki a Kulcsár-féle mozgásterápiával foglalkozik.
Ennek lényege, hogy a mozgásfejlődés során esetleg elmaradt/kimaradt idegrendszeri fejlődést bepótolják.
Kulcsár-féle mozgásterápia
Carl Henry Delacato neurológus dolgozta ki a terápiát, ezt fejlesztette tovább Kulcsár Mihályné.
Elméleti alapja, hogy a mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével, a gyermek mozgásának és észlelésének fejlődése egy-egy életszakaszban a központi idegrendszer egy-egy meghatározott területének irányítása alatt áll. Ha a mozgásfejlődés bármelyik szakasza kimarad (gurulás, kúszás, mászás, …), vagy nem gyakorlódik be eléggé, a kapcsolódó érzékelő és irányító központok nem fejlődnek, differenciálódnak megfelelően. Az agyi területek elégtelen, vagy nem jó működése tanulási nehézséghez, viselkedési problémához, magatartás zavarhoz vezethet, mert a mozgás segítségével járódnak be az idegpályák, fejlődnek az agyi rendszerek.
A kidolgozott kezelés lényege az, hogy lehetővé tették a gyermekek számára, hogy a mozgás szintjén újra éljék életüknek egy korábbi szakaszát. Ezzel az érésben elmaradt területek lehetőséget kaptak a deficitek ledolgozására, a hiányok pótlására. A fejlesztésbe bekerültek új területek: a térérzékelés, az egyensúlyérzék, a finommozgások fejlesztésének gyakorlatsorai.
Még egyszerűbben itt írnak róla: http://tanulasinehezsegek.hu/
A tanulási nehézségek és a magatartási zavar hátterében az esetek 70-75%-ában az idegrendszer részleges éretlensége áll.
Egy, vagy több terület érése elmarad a többihez képest. Vannak olyan területek, amelyek nem az életkornak megfelelően, hanem jóval alatta szabályoznak. Így nem lehet elvárni, hogy az életkorának megfelelő érett válaszreakciókat adjon a külvilág ingereire.
Egy vizsgálatsorozattal felderítjük az érésben elmaradt területeket, és célzott, az adott területhez kapcsolódó speciális mozgásokkal fejlesztjük.
A feladatok személyre szabottak, és igazodnak a gyermek fejlődési üteméhez.
A terápia során rövid idő, akár két-három hét alatt mutatkoznak az első eredmények. Feltétele, hogy napi rendszerességgel végezzék a feladatokat.
A teljes rendeződés hosszú hónapokat vesz igénybe és nem lehet előre megbecsülni, mert a haladás üteme a gyermek fejlődésétől függ. A napi gyakorlás 15-20 percnyi idő ráfordítást igényel.
Természetesen a mozgásterápia nem helyettesíti a tanulást. Egy normál intellektusú gyermekszámára lehetővé teszi a kortársaival való együtt haladás anélkül, hogy éjjel-nappal tanulnia kellene. A sérült gyerekeknek segíthet hátrányainak ledolgozásában.
A teljes rendeződést nehezíti, ha öröklött tényező, vagy sérülés áll a nehézségek hátterében. Ilyen esetekben jelentős maradvány tünetek nehezíthetik a haladást. Pl. Lassabban olvas, ír, vagy lassabban számol.
A tanuláshoz kapcsolódó stressz is nehezítheti a tünetek maradéktalan felszámolását. Ezekben az esetekben személyre szabott stressz oldó technikák jelenthetik a megoldást.
Május elejére kaptunk időpontot, Andrea ugyanis Metzben, Franciaországban él és dolgozik, de szinte minden kedden jön Luxemburgba is. Felmérte Robint, és az alapján állította össze a tornasort, amit hetente 4-szer kell csinálnunk. Ez a minimum, ennyi gyakorlással lehet kb egy év alatt behozni a lemaradást. Abban egyet értettünk, hogy Robin fülproblémája sok mindenben szerepet játszott: egyensúly, figyelem, artikuláció.
A cél az, hogy már az iskolát sem kínlódva kezdje, hanem legyenek apró sikerei. Most kaptuk meg a 3. feladatsort, hát, elég nagy kihívás ez a heti négy alkalom, és ráadásul nehéz Robint motiválni. Ha emlékeztetem, hogy miért is kell neki – jobban figyeljen, bírja majd az iskolát, stb. -, azzal idegesítem. Néha csak elkezdeni nehéz, mert utálja az első feladatot, és van, hogy negyed óra alatt sem sikerül nekirugaszkodni az első gyakorlatnak. Viszont szépen fejlődik, látványos már most a különbség az első alkalom és a mostani között. Muszáj végig csinálnunk, mert már a kiscsoportban mondták, hogy Robin egyensúlyérzéke még nem elég érett, és ez még nagycsoportban is megmaradt. Erre is mindenben szüksége lesz.
Meglátjuk, mennyire tudjuk tartani a nyáron a programot, és hogy sikerül motiválnom. Na és persze, hogyan kezdi majd az iskolát szeptember közepén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése